Planuojami viešojo transporto pokyčiai – nuo naujų autobusų iki didesnio maršrutų skaičiaus
Rokiškio rajono savivaldybės vadovai susitikime su bendrovės „Rokiškio autobusų parkas“ darbuotojais aptarė įmonės ateitį ir perspektyvas.
Kaip teigia Rokiškio rajono meras Ramūnas Godeliauskas, savivaldybės vizija – radikalūs pokyčiai vietinio susisiekimo srityje. „Pokyčiai turi būti matomi, juos turi pajausti visi gyventojai, o kad taip būtų, viešojo pavežėjimo paslauga turi rajone pasikeisti iš esmės. Mūsų tikslas – išlaikyti nemokamą vietinį transportą, bet siekti, kad į rajono kelius išvažiuotų visiškai nauji autobusai, kad jie būtų ekologiški, šiuolaikiški, atitiktų visus reikalavimus, kad būtų įrengta moderni informacinė sistema, stotelės, kad atsirastų kortelės keleiviams, kuriomis jie pažymėtų įlipimą ir išlipimą. Atnaujinus autobusų parką, sąnaudos sumažėtų ir galima būtų padidinti maršrutų skaičių, transportas važinėtų dažniau, pasiektų ir atokesnes vietas. Manome, kad naują, ekologišką transportą Rokiškio rajono keliuose galėsime pamatyti po 2-3 metų – tiek maždaug laiko prireiks šios vizijos įgyvendinimui“, – sako meras R. Godeliauskas.
Nauji reikalavimai – ne pagal autobusų parko galimybes
Pasak susitikime dalyvavusio savivaldybės vicemero Antano Taparausko, atsižvelgiant į bendrą autobusų parkų situaciją, įsigaliojusius naujus teisės aktus, akivaizdu, jog reikia ieškoti radikalių sprendimų. „Nuo 2028 metų didžioji dalis viešojo transporto priemonių turės būti elektrinės arba naudojančios alternatyvų kurą iš atsinaujinančių energetikos šaltinių. Tad autobusų parkus turės sudaryti ne mažiau kaip 80 proc. tokių transporto priemonių“, – sako A. Taparauskas.
Savivaldybės administracija svarstė įvairius variantus, skaičiavo, ar galėtų Rokiškio autobusų parkas su savivaldybės pagalba radikaliai pasikeisti ir atitikti naujuosius reikalavimus.
„Supratome, kad tikrai ne, tokių finansinių galimybių nėra. Rokiškio rajonas didelis, transporto priemonių reikia daug, o autobusų parkas – senas. Savomis jėgomis iš karto visų transporto priemonių atnaujinti nepajėgtume. Galima būtų dalyvauti Europos Sąjungos projektuose ir, pasinaudojus jų lėšomis, kasmet įsigyti bent po 2-3 transporto priemones, tačiau, kol pakeisime visas, tai pirmosios, kurias būsime įsigiję, bus vėl pasenę. Reikėtų iš karto atnaujinti visą parką“, – paaiškina A. Taparauskas.
Įvertinus finansines galimybes, savivaldybės administracija priėmė sprendimą skelbti viešojo transporto paslaugos teikimo pirkimą ir ieškoti tiekėjo, kuris galėtų rajone užtikrinti viešojo transporto paslaugą su patogiomis, naujomis, elektrinėmis transporto priemonėmis.
Gyventojams tokie pokyčiai atneštų gerų permainų
Tuo tarpu gyventojams tokie pokyčiai būtų tik į naudą. „Nemokamas pavežėjimas išliktų. Savivaldybė ir dabar dengia visus autobusų parko nuostolius, negautas pajamas už nemokamą gyventojų vežiojimą. Tad mes planuojame į pirkimo sąlygas įrašyti nuostatą, kad viešasis transportas Rokiškio rajono gyventojams ir svečiams turi būti nemokamas. Be abejo, tiekėjui už šias paslaugas mokėtų savivaldybė. Pirktume paslaugą pagal kilometro kainą ir žiūrėtume, kuris tiekėjas galėtų ateiti su mažiausiu įkainiu“, – sako vicemeras.
Kartu su viešojo transporto paslaugos pirkimu galvojama ir apie keleiviams kur kas patogesnę, modernesnę informacinę sistemą, apie švieslentes mieste, kuriose būtų galima sekti realų autobusų važiavimo laiką. „Visi autobusai būtų pritaikyti neįgaliesiems, senyvo amžiaus žmonėms, pilnai elektriniai, patogesnei keleivių apskaitai atsirastų e.bilietai – žmogus važiuotų nemokamai, bet turėtų kortelę, kurią privalėtų autobuse užfiksuoti. Tokiu būdu lengviau sekti važiuojančiųjų srautus ir jų pasiskirstymą pagal maršrutus“, – apie įvairias galimybes kalba A. Taparauskas.
Vicemeras priduria, kad bus svarstomos ir galimybės plėsti viešojo transporto maršrutus iki atokesnių kaimų, nes dabar rajone yra vietų, kur autobusai važiuoja retai arba visai nevažiuoja.
Svarsto operatoriui perduoti ir mokinių pavežėjimą
Pasak vicemero A. Taparausko, kartu svarstoma galimybė viešojo transporto paslaugų teikimo konkursą laimėjusiam operatoriui perduoti ir mokinių pavežėjimą. „Dėliodami pirkimo sąlygas bandysime įvertinti, kaip mokinių pavežėjimas galėtų atsispindėti bendroje paslaugos kainoje ir ridoje“, – pastebi vicemeras.
Mokinių pavežėjimui skirtam transportui sąlygos taip pat griežtėja. Be to, pasak A. Taparausko, mokyklinių autobusų parkas sparčiai sensta, todėl jo išlaikymui, remontui kasmet reikia daugiau lėšų, tuo tarpu Švietimo, mokslo ir sporto ministerija geltonųjų autobusiukų programos nuo pernai metų nebepratęsė – jų nebedalins ir nebeskirs lėšų jiems įsigyti. Savivaldybės lieka vienos, be jokios pagalbos turi užtikrinti joms priskirtą funkciją – nemokamą mokinių pavežėjimą.
Tikisi, kad vizija taps realybe per 2-3 metus
Paklaustas, ar įmanoma rasti tokį viešojo transporto paslaugų tiekėją, kokio norėtų Rokiškio savivaldybė, A. Taparauskas atsakė, kad pavyzdžių Lietuvoje jau yra. „Pagal pirkimų procedūrų taisykles pirmiausia turėsime paskelbti išankstinį skelbimą Viešųjų pirkimų sistemoje, toliau vyks rinkos konsultacijos, žiūrėsime, kiek yra tokių tiekėjų. Lietuvoje jau yra pavyzdžių, kai kurie rajonai, miestai pilnai elektrifikuoti. Pavyzdžiui, Druskininkų miestas, kur viešąjį transportą valdo privatus vežėjas, o ne savivaldybė, Kauno rajonas, o dabar pirkimai paskelbti Klaipėdos mieste. Jau rengiamos pirkimo sąlygos Vilniaus miestui, su kuriomis susipažinau. Pasitelkus operatorių, lengviau paslaugą administruoti, darbas tampa efektyvesnis. Aišku, Vilniaus savivaldybė turi ir savo didžiulį viešojo transporto parką, kuris gali konkuruoti šiandieninėmis sąlygomis, Klaipėdoje yra net keli operatoriai, bet rajonų autobusų parkų perspektyvos – liūdnos“, – sako vicemeras, pridurdamas, kad tokias paslaugas teikti galėtų įmonė, kuri jau dabar turi nemažą transporto priemonių parką arba yra pasiruošusi investuoti įsigyjant didesnį kiekį naujų.
Atradus operatorių, prireiktų poros, o gal net trejeto metų, kad įvyktų pokyčiai. „Vien pirkimo procedūroms reikėtų metų ir tai, jeigu nebūtų skundų. Jei pavyktų pasirašyti sutartį, būtų skirtas tam tikras laikotarpis transporto įsigijimui. Pavyzdžiai rodo, kad tam reikia skirti ne mažiau kaip 9 mėnesius, todėl realių pokyčių sulauktume maždaug per du, o gal ir tris metus nuo viso proceso pradžios“, – atkreipia dėmesį A. Taparauskas.
Kol planuojami pokyčiai, viešojo transporto paslaugos Rokiškio rajono gyventojams bus užtikrinamos kaip ir iki šiol.